onsdag 8 maj 2013

Recension: Underbara helvete - Jamie McGuire





Titel: Underbara helvete
Författare: Jamie McGuire
Utgiven: 2013
Förlag: Kalla Kulor Förlag
Språk: Svenska
Antal sidor: 363
Rec-ex: Ja, tack till Kalla Kulor Förlag
Första meningen: "Allt i rummet skrek att jag inte hörde hemma där."

Abby har lämnat sitt mörka förflutna bakom sig, fast besluten att aldrig återvända. Tillsammans med sin bästa kompis America har hon flytt till Eastern University för att börja ett nytt liv. Hädanefter ska hon vara en duktig flicka. Men så möter hon Travis, killen som slåss för pengar på illegala slagsmålsklubbar och som alltid har ett koppel av tjejer efter sig.
Abby lovar sig själv att aldrig falla för Travis och istället inleder de en vänskap. En vänskap som med tiden fördjupas och intensifieras tills den plötsligt har förvandlats till just det Abby med alla medel försökt undvika. Hon vet att de inte är bra för varandra, ändå kan hon inte hålla sig borta från honom.
Deras relation blir snart alltmer kaotisk, destruktivt hänförande och fullkomligt underbar. Samtidigt smyger sig Abbys förflutna allt närmare och hotar att rämna hela deras värld.


Underbara helvete bok! jag tyckte väldigt mycket om den. Det var mycket drama, mycket på och av men den fick mig att känna precis det jag vill känna när jag läser. Det hör till ovanligheterna att jag kommer så djupt in i, och känner så starkt för, en bok som jag läser på svenska... den fångade mig från första sidan och sen kunde jag inte lägga ifrån mig den utan sträckläste tills jag hade läst absolut sista sidan. Nu känner jag ett starkt behov efter Walking Disaster som är samma berättelse fast ur Travis synvinkel.


1 kommentar:

 

Template by BloggerCandy.com